Házi kenyér sütés gránitlapon



Még szerencse, hogy hirtelen felindultságomban, és örömömben nem kezdtem bele a posztba úgy másfél héttel ezelőtt.....

Mert akkor nem tudtam volna így együtt megmutatni, és megosztani veletek, hogy milyen nagyszerű dolog ez a gránitlapos sütögetés.
Aki gyakorlott kenyérsütő otthon, az tudja, hogy a milyen fontos dolgok játszanak egy-egy kenyérsütésnél....a külcsín és a belbecs...
Régi vágyam(és valószínű ezen a szinten marad) egy kemence. Udvarunk nem igazán alkalmas ennek megépítésére, nem beszélve arról, hogy egy-egy kenyér sütéséért nem  érdemes közel 3 óra hossza alatt felfűteni egy kemencét.
A párom úgy két héttel ezelőtt gránitlapot hozott és gondoltuk a grillezéshez kipróbáljuk. Nagyon finom a rajta készült hús, de a kenyér sütésnél maradunk:)





Szóval a gránitlap. 3 cm vastag és a sütő rácsára pont befér. Mezei, hagyományos gáztűzhelyem van. Semmi extra. A lapot a rácsra helyezzük és bekapcsoljuk a sütőt. A sütő aljába kis lábaskában vizet teszünk. Kb 45 perc alatt jól bemelegszik és felforrósodik a lap. Nem akarok technológiai dolgokat fejtegetni, mert nem értek hozzá, de akit érdekel, az itt  elolvashatja az előnyöket. Ami a legfontosabb (szerintem), hogy állandó hőt biztosít, a felmelegedett lap nagyon jól tartja a hőt, a megkelt kenyértészta amikor a  forró lapra kerül, rögtön elkezd sülni, emelkedni. Én 4 féle kenyeret próbáltam ki, és azt tapasztaltam, hogy nem laposodik el a kenyér, hanem szépen megtartja a formáját. De a legfontosabb: gyönyörű kemencés jellegű vastag , ropogós kenyérhéj képződik, míg a belseje puha lágy marad. 
Én eddig nem tudtam fedetlenül sütni. Vagy jénaiban, vagy sütőzacskóban sütöttem a kenyereimet.

Krumplis kenyér Limara receptje alapján

A krumplis kenyérrel kezdtem. Gondoltam egy jó puha szaftos kenyér biztos nem lesz rossz választás.
Limara receptjét választottam

Hozzávalók:
2 közepes méretű burgonya
50 dkg kenyérliszt
2 tk só
2 ek olaj
20 dkg öregtészta
2,5 dl a burgonya főzőlevéből
1 tk cukor
1 dkg élesztő

Elkészítés:
A hozzávalókból lágyabb, de ruganyos tésztát dagasztottam. Hagytam a duplájára kelni, félidőben átgyúrtam.
A megadott mennyiségből 3 db kis kerek cipócskát sütöttem. Dagasztás kelesztés után a tésztából 3 db kis cipót formáztam és a varrattal felfelé egyszerű gulyásos műanyag tálkába tettem, amit előzőleg kibéleltem belisztezett konyharuhával. Miután a cipók megkeltek, az előmelegített forró gránitlapra fordítottam a sütő két oldalát jól bepermeteztem vízzel és sütöttem. Sajnos egy rossz tulajdonsága azért van...rettentően nehéz a lap, de a ráccsal együtt kihúzva megbirkózható:)))

A többi kenyér mind a félbarna kenyerem receptje alapján készültek A vekni sima fehér kenyér öreg tésztával. A kerek rozsos kenyér a félbarna kenyér receptje alapján készült , annyi változtatással, hogy 10 dkg tk. rozsliszttel dagasztottam. 

Krumplis kenyérkék megvágva


Fehér vekni sülés közben és a kelesztő kosárban

Kerek kilós rozsos kenyér
 Ezt az utolsó kenyeret ma sütöttem szintén a félbarna kenyerem receptje alapján. Az öreg tésztám azonban már nem volt a legfrissebb így az élesztő és 20 dkg víz, valamint 2 dl víz keverékével összekevertem, és felfuttattam. A továbbiakban a receptben megadottak szerint jártam el, de egy nagyobb kb. 1,5 literes kerek műanyag edényben kelesztettem, amit kibéleltem lisztezett konyharuhával. (Következő projekt a kerek és más egyéb formájú kelesztőkosár beszerzése) Azt kell mondjam ez lett a legszebb kenyér. Az élesztett öreg tésztás kenyér sütéséről szintén Limaránál olvashattok.
Mindenképpen ajánlom kipróbálásra, de a sütő és a dagasztott kenyér tészta  mindenképpen befolyásolják a  minőséget. Ha a kemencés , masszívabb kenyeret szeretnénk sütni, mindenképpen jó választás a gránitlap.
Azt hiszem a hazai forgalomban lehet kapni kimondottan sütő követ.


Száz szónak is egy a vége....1
Félbarna kerek kenyér megvágva

A kisült kenyér  a gránitlapon



Megjegyzések

  1. Gyönyörű mint mindig! Szerintem nyithatnál egy pékséget! És akkor a kemence is kiszolgálná magát .:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon tetszik!!!! És elkezdtem vágyakozni egy gránitlap után. :)

      Törlés
  2. Húha, azt hiszem most nagyon éhes lettem!

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    "Megihlettél!" Versenyre kelhetsz egy hivatásos pékkel.Én is szeretnék gránitlapot :-)
    Hol vetted?(Borsodi vagyok...)
    Üdv.: Ilona

    VálaszTörlés
  4. Szépséges kenyerek, de nagyon!

    VálaszTörlés
  5. Na, most megyek a zemberemhez érdeklődni, hogy valahogy beszerzünk-e a sütő számára egy gránitlapot. Vagyis kettőt. Egyet a husiknak is.

    VálaszTörlés
  6. Komolyan mondom, még a szemem is könnybe lábad a gyönyörűségtől a kenyereid láttán! Az első kép, hát az maga a tökély! Olyan IGAZI kenyér :-))

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörűek a kenyereid. Vágyom egy gránitlapra, hol szereztétek be? Köszi az infot, előre is

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm .... A gránit lapot egyszerűen a sírkövesnél lehet beszerezni, tetszőleges méretűre levágatni, és jól felcsiszoltatni:)

    VálaszTörlés
  9. Babbette, ezek gyönyörűségesek! :) Az elsőn azt a forradásos részt külön imádom! :))

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések