Házi kenyér





      Ma a hűtő aljában megtaláltam az odahelyezett dobozkában azt kovászmagot, amit még január végén vettem el az akkori kenyértésztából. Pilledt, szürkés teteje nem volt túl étvágygerjesztő. De az illata meggyőzött. Kellemesen savanykás, és élt. Bugyborékolt rendesen. Elkevertem 2 evőkanál világos rozsliszttel, egy kevés vízzel, és magár hagytam. Amíg éledezett a jó meleg konyhában, addig gondoltam sütök egy croissant, olyan jóféle foszlósat. Meg gondoltam megsütöm a hurka és kolbász kóstolónkat, amit frissen kaptunk ma reggel. Ez az idő éppen elég volt ahhoz, hogy a kovászmag életre keljen. Az összmennyiség 30 dkg volt. Ehhez kevertem lisztet, kevés krumpli főzőlevet, mert azt is főztem közben a hurkához köretnek. Sót, kevés olívaolajat, és bedagasztottam. Amíg a többit megcsináltam, a kenyértészta is megkelt. Öntöttvasban sütöttem. 

Egész jó lett, nem?



Hozzávalók  1 kg-os kenyérhez:

15 dkg hűtős kovászmag (előző kenyérből félretéve)
2 -3 evőkanál világos vagy teljes kiőrlésű rozsliszt)
1 dl langyos víz

Továbbá: 

50 dkg kenyérliszt
1 csapott evőkanál só
1-2 evőkanál olívaolaj
2,5 dl langyos víz

A kovászmagot a megadott hozzávalókkal elkeverjük, meleg helyen kelesztjük legalább 3 órát, de egy éjszaka még jobb lesz neki. (Én elfelejtettem kivenni előző este  a hűtőből.☺ ) A többi hozzávalóval kenyértésztát dagasztunk. Lisztezett vagy olajozott tálban kelesztjük 2-3 órát, időközben 1-2x lazán átgyúrjuk. Megformázva lisztezett kelesztőkosárba rakjuk. Az öntött vasat a sütővel együtt forrósítsuk fel, majd a megkelt kenyértésztát óvatosan beleborítva, lefedve süssük 230 fokon 10-15 percet. A hőfokot mérsékelve süssük még 25-30 percig, vagy amíg szép barna , ropogós bélezetet nem kapunk. Az utolsó 10 percben vegyük le a fedőt, úgy süssük tovább. 

Süthetjük kövön, tepsin is. 




Ez itt a croissant, az a jóféle foszlós ☺

Recept ITT


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések