Karamellás bodzaszörp



 A bodza illata minden szépségápolási terméket felülmúl. Annyira jó érzés beszippantani a ternyérnyi virágok csöpp kis szirmainak virágporát, hogy tisztára belebódul az ember. Ebben az illatban minden benne van. Emlékek a gyerekkorból....Sosem fogom elfelejteni, amikor nagyapám hűvös sötét szobájában a  karos fotele alatt ázott a citromos bodza, a büszkeszörp. Szép narancssárga lavórban kevergette nagy gonddal minden nap, de megkóstolni csakis titokban lehetett. 
Tavaly már készítettem egy  téli adagot, ami nem kis mennyiség nálunk, de kevésnek bizonyult. A szezonális bodza ivólé mellett ez a szörp télire készült. Rájöttem, hogy teljesen felesleges a kamra polcait telepakolni bodza ivólével, mert egyrészt sok helyet foglal, másrészt a cukor mennyiségétől sem kell félni, mert a szörpöt 1/7 arányban érdemes hígítani. 
Egy kedves ismerősöm Judit ajánlotta ezt a receptet, amit már ő kipróbált. A recept eredetije innen




Hozzávalók: 

- sok-sok bodzavirág! Minél több, annál intenzívebb a szörp. Én legalább 30-40 fejet tettem ehhez a                mennyiséghez
-  4 kg cukor
- 6 liter víz
- 4 nagyobb citrom (mérve kb. 80 dkg volt)
-  50 gr citromsav  (sokalltam a 10 dkg-ot)
-  1 kávéskanál nátrium benzonát




Elkészítés:

A virágokat semmi esetre se mossuk meg! Inkább óvatosan rázogassuk meg , hogy a kis bogárkák kiperegjenek. A cukor mennyiségéből fél kilónyit egy nagyobb fazékban( amibe majd bele fog férni 10 liternyi szörp, +a bodzavirágok) lassú tűzön karamellizáljunk meg. Amikor már szép barna és elovadt a cukor, akkor öntsük fel 1 liter vízzel a kimért mennyiségből. Na itt nem kell bepánikolni. A hideg víz hatására a karamell kő keménnyé változik. De ahogy főzzük tovább szépen újra feloldódik. Nem, nem kell kapargatni, vakargatni a fazék aljáról,és azon gondolkodni, hogy mit rontottál el! Semmit..... csak egyszerűen hagyni. Ha ez a művelet is megvan, akkor jöhet hozzá  a többi, maradék cukor és víz. Most már nagyobb lángon főhet a szirup. 
Ha a szirup langyosra, kézmelegre hűlt, mehet bele a bodzavirág, a felkarikázott citrom, a citromsav és a tartósító. Alaposan kavarjuk össze.



Keressünk a fazéknak egy kevésbé forgalmas helyet, takarjuk le, készítsünk oda egy jó nagy fakanalat. Minden nap kavarjuk meg, majd 4-5 nap múlva szűrő és gézlap segíségével szűrjük le.
 Üvegekbe töltve lezárva egész télen lesz isteni illatú, fínomságos bodzaszörpünk.



Friss fogyasztásra ivólevet szoktam készíteni kevesebb cukorral és menta, citromfű levelet is teszek bele néha....ez az 5 literes üveges kategória....

                            


Megjegyzések

  1. Szépek a képek, jó a szörp de a régi élményeid igazán megdobogtatják az ember szívét:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy múlnak az évek, egyre jobban hiányoznak ezek a szép emlékek....

      Törlés
  2. Örülök, hogy kipróbáltad! Tényleg érezni az illatot!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én meg örülök, hogy megmutattad, ezentúl így fogom mindig...

      Törlés
  3. Még nem is szedtünk bodzát ! Pedig szárítani is kell.
    Tavaly sok szörpöt főztem, a bodza elfogyott. Azt hiszem a jövő héten pótolom.

    VálaszTörlés
  4. Én sem készítettem még az idén sem szörpöt, sem ivólét, de készítek a hétvégén:) Csodásak a fotóid ismét:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kati! kedves vagy! A fotózás hobbi, és a kettőt jó érzés összekapcsolni:)

      Törlés
  5. Most kezdett virágozni a bodza errefelé, már nagyon várom, mert sokmindent szeretnék készíteni belőle, ilyen szörpöt is:) Csodásak a fotóid:)

    VálaszTörlés
  6. Babette! Ez ùgy ahogy van fantasztikus!!!!! :))))

    VálaszTörlés
  7. Ezek a képek, csodásak! Én ugyan a bodzát nem szeretem, de most a képeid alapján megkívántam...:)

    VálaszTörlés
  8. Szuper fotók, szuper szörp!:) Imádom én is a bodzát.

    VálaszTörlés
  9. A bodza szörphöz szükséges virág begyűjtése igen izgalmasra sikeredett...papival mentem, aki kemoterápiás kezelés után nem engedett nekem és elvitt rengeteg bodzás helyre, ahol úgy elesett, hogy a szívinfarktust hozta rám, hál'Istennek semmi baja nem lett és hazafelé nevettünk micsoda kalandtúrára mentünk! Hihetetlen mert mindent megtesz értünk...
    Így duplán remélem, hogy jól sikerül és a fele az övé lesz. Eddig is átjárt bodza italért egy kis bűnözésre.

    VálaszTörlés
  10. Örülök, (én is) hogy megtaláltalak! Én ma készítettem bodzaszörpöt, nem így, de legközelebb kipróbálom így is! Andrea

    VálaszTörlés
  11. Gyönyörűek a képek, mint mindig! :) A szörp pedig nagyon finom lehet, ki kellene próbálnom, karamellásan még nem készítettem! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések