Szeder télire


Akinek van kertje, benne gyümölcsök, zöldségek, akad munkája bőven. Főleg , ha megpróbálja télire is elraktározni azokat. Lelkes kertészek vagyunk,a megtermelt zöldséget , gyümölcsöt igyekszünk minél egészségesebben, ésszerűbben eltenni télire.
         Anyukám kertje végében van egy szép sor szeder.Akinek volt már dolga szederrel,az tudja, mennyire kényes gyümölcs. Drága pénzért megpenészedve láttam ma is a zöldségesnél. Ha leszedés után nem csinálunk vele valamit, akkor bizony kárba veszett a sok munka. Márpedig a szeder nem egyszerre érik. Folyamatosan kell szedni,  megenni gyorsan, vagy elraktározni télire. Gyönyörű a színe, finom az  íze és hiper-szuper egészséges. Ezért én igyekszem minél kevesebb hőhatásnak kitenni. 
       A legegyszerűbb a fagyasztó. Ha van hely akkor fél kilós csomagokat készítek.Pár csomagot gurulósra fagyasztok. Alaposan megmosom, megszárítom, majd jól zárható tasakba lefagyasztom. Süteményekhez, cobblerhez, fagylaltokhoz használom. 
          Szeretjük a friss gyümölcsös ivóleveket, a szeder kiváló alapanyag ehhez. Ha van friss, akkor 1 kiló szeder 5 liternyi ivóléhez bőven elég. Botmixerrel pürésítem, átpasszírozom a magoktól. Vízzel keverem, ízesítem citrommal, mézzel, mentával, citromfűvel. 
       Sajnos az ivólé sok helyet foglal el a kamrában, nem gazdaságos a tárolása, így a szederpürét lefagyasztom. 
          A jégkrémkészítő műanyag alkalmatosság a legjobb ehhez. 1 dl -es rekeszei vannak, így mindig tudom mennyit fagyasztottam le, és az mihez elég. A jégkrémes tartályokat feltöltöm a friss gyümölcspürével , lefagyasztom, majd kiszedem. Egyenként folpackba csomagolom. Így teszem el télire. Amikor ivólevet készítek, csak ki kell venni a kész, átpasszírozott  pürét. Ilyenkor sok munka van vele, de jövő nyárig sokszor meg fog térülni a fáradozásunk. 



A jégkrémkészítő műanyag alkalmatosság a legjobb ehhez. 1 dl -es rekeszei vannak, így mindig tudom mennyit fagyasztottam le, és az mihez elég. A jégkrémes tartályokat feltöltöm a friss gyümölcspürével , lefagyasztom, majd kiszedem. Egyenként folpackba csomagolom. Így teszem el télire. 




Dzsemet is szoktam készíteni. Egyszerű pektin alapú fixet használok. Előnye a kevés főzés, a kevesebb cukor,a szép szín. A használati utasítás szerint készítem, vagy ízesítem valamivel. Rum, vanília, fahéj,étcsoki...stb.
Ezeket az eljárásokat más bogyós gyümölccsel is elvégezhetjük. 


A gyümölcspürét kisebb vidám formákba is szoktam fagyasztani. A kosárka formába teszek pár szem friss szedret, felöntöm a gyümölcspürével. Fagyasztás után remek jégkocka lesz belőle.




Kisebb jégkockaformákban is szoktam fagyasztani a szederpürét. Egy kocka kellemessé színezi és ízesíti a nyári hűsítő italunkat. Ha megfagytak kiszedem a formából, dobozba rakom. Úgy tárolom a fagyasztóba. 



Az alábbi linkeken szedres recepteket találtok. 

A szeder kiváló a 

morzsasütibe:

jégkrémbe, fagyiba:

cobblerbe:



zsályával hűsítő italként:

vajas-leveles tésztába :

krémekbe:

szuper egészséges smoothie-ba:

Ti hogyan téliesítitek  a szedret? :)


Megjegyzések

  1. Babette! Én is imádom a szedret, de nálunk sajnos nincs a kertben....nagyon jó kis válogatás, jó ötletekkel! És ezek a képek, színek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óh, köszönöm :) Van esetleg más, magas létartalmú gyümölcsötök?Másfajta bogyós gyümölccsel is működik a gyümölcspüré.

      Törlés
    2. Ohhh....én jövőre pont így szeretném ezeket kipróbálni, szederrel, még esetleg málnával......:)

      Törlés
  2. Babett,nagyon sok ötleted van, köszi, hogy megosztottad velünk. Én a bonbonos dobozok kis műanyag tartóiba szoktam elrakni így a ledarált gyümölcsöt, és télen a forró teába dobok csészénként egy "kapszulát" Amire elolvad, már iható a tea, és valódi gyümölcsízű, nem olyan mint a bolti aromával készített teafilter.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések